Chronologizacja
Inne znaczenie: 'związany z zakonem augustianów'
Odmiana
część mowy: przymiotnik
Stopień równy
liczba pojedyncza | |||||
---|---|---|---|---|---|
m1 | m2 | m3 | n1, n2 | ż | |
M. | augustyński |
augustyński |
augustyński |
augustyńskie |
augustyńska |
D. | augustyńskiego |
augustyńskiego |
augustyńskiego |
augustyńskiego |
augustyńskiej |
C. | augustyńskiemu |
augustyńskiemu |
augustyńskiemu |
augustyńskiemu |
augustyńskiej |
B. | augustyńskiego |
augustyńskiego |
augustyński |
augustyńskie |
augustyńską |
N. | augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńską |
Ms. | augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskiej |
W. | augustyński |
augustyński |
augustyński |
augustyńskie |
augustyńska |
liczba mnoga | ||||
---|---|---|---|---|
p1 | m1 ndepr | m1 depr | pozostałe | |
M. | augustyńscy |
augustyńscy |
augustyńskie |
augustyńskie |
D. | augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskich |
C. | augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
augustyńskim |
B. | augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskie |
N. | augustyńskimi |
augustyńskimi |
augustyńskimi |
augustyńskimi |
Ms. | augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskich |
augustyńskich |
W. | augustyńscy |
augustyńscy |
augustyńskie |
augustyńskie |
Pochodzenie
Od imienia św. Augustyna z Hippony (354-430) - filozofa, teologa, jednego z ojców i doktorów Kościoła
Definicja
Noty o użyciu
Zapisywane także wielką literą.
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Religia – kościół wyznania: zasady i prawdy wiary
Połączenia
- augustyńska idea, myśl, nauka
Cytaty
W teorii poznania Heideggera odżywa [...] augustyńska koncepcja poznania przy pomocy „światła”. źródło: NKJP: Józef Tischner: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975, 1975 |
|
Cechą charakterystyczną nauki augustyńskiej jest ciągłe przypominanie człowiekowi, że ma obowiązek do wszystkiego docierać wysiłkiem umysłu. źródło: NKJP: Jerzy Mirewicz: Współtwórcy Europy, 2003 |
|
Z jednej strony istnieje wolność otrzymana przez człowieka w Raju [...]. Z drugiej strony, po grzechu pierworodnym człowiek doświadcza wolności [...], w granicach której zdolny jest do dokonania wyboru między dobrem a złem. Podział ten koresponduje z augustyńskim pojmowaniem wolności, wyodrębniającym libertas maior (wolność chrześcijańską) i libertas minor (wolność naturalną). źródło: NKJP: Dariusz Jastrząb: Duchowy świat Dostojewskiego, 2009 |
|
[...] nowożytna Kartezjańska teoria idei wrodzonych miała [...] łączność z dawną Augustyńską teorią iluminacji. źródło: Władysław Tatarkiewicz: Historia filozofii. Filozofia nowożytna do roku 1830, 1978 (books.google.pl) |