Chronologizacja
Odmiana
część mowy: przymiotnik
Stopień równy
| liczba pojedyncza | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| m1 | m2 | m3 | n1, n2 | ż | |
| M. | ansamblowy |
ansamblowy |
ansamblowy |
ansamblowe |
ansamblowa |
| D. | ansamblowego |
ansamblowego |
ansamblowego |
ansamblowego |
ansamblowej |
| C. | ansamblowemu |
ansamblowemu |
ansamblowemu |
ansamblowemu |
ansamblowej |
| B. | ansamblowego |
ansamblowego |
ansamblowy |
ansamblowe |
ansamblową |
| N. | ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblową |
| Ms. | ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowej |
| W. | ansamblowy |
ansamblowy |
ansamblowy |
ansamblowe |
ansamblowa |
| liczba mnoga | ||||
|---|---|---|---|---|
| p1 | m1 ndepr | m1 depr | pozostałe | |
| M. | ansamblowi |
ansamblowi |
ansamblowe |
ansamblowe |
| D. | ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowych |
| C. | ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
ansamblowym |
| B. | ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowe |
| N. | ansamblowymi |
ansamblowymi |
ansamblowymi |
ansamblowymi |
| Ms. | ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowych |
ansamblowych |
| W. | ansamblowi |
ansamblowi |
ansamblowe |
ansamblowe |
Pochodzenie
Definicja
Warianty
- rzadziej ensemblowy
Wymowa
[ansamblowy]
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność artystyczna człowieka teatr
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność artystyczna człowieka muzyka
Połączenia
- partia (utworu), scena ansamblowa
- ansamblowy i solowy
Cytaty
|
Artyści są od lat uznani za mistrzów interpretacji muzyki baroku. Grają oni tylko na oryginalnych instrumentach sprzed wieków bądź na ich wiernych kopiach. Bez romantycznego rozpasania partii chóralnych, bez epatowania słuchacza gromkimi ansamblowymi tutti. źródło: NKJP: Bach po mistrzowsku, Polityka, 2000-02-19 |
|
|
Program koncertu wypełnią arie i fragmenty ansamblowe z oper Mozarta [...]. źródło: NKJP: Opera Viva po raz pierwszy w zimie, Dziennik Polski, 2006-12-07 |
|
|
Pogodne, wesołe sceny ansamblowe są najmocniejszym punktem partytury „Ptasznika”. źródło: NKJP: Ptasznik z Tyrolu, Gazeta Krakowska, 2007-03-30 |
|
|
Nie-Boska była grywana jako wielki spektakl ansamblowy, z rozmachem inscenizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem scen z obozu rewolucji [...]. źródło: Ruch Teatralny, 2002 (books.google.pl) |