Demonizowanie niewiasty przez artystów osiągnęło apogeum w okresie modernizmu (Młodej Polski), gdy niezdrową fascynację wywoływała kobieta fatalna.
źródło: NKJP: Janusz Michalczyk: Krucjata przy szosie, Słowo Polskie Gazeta Wrocławska, 2007-05-11
Opinia szlachecka upatrywała w Marysieńce kobietę fatalną, złego ducha walecznego męża, który ulegał jej we wszystkim z wyraźną szkodą dla interesów państwa.
źródło: NKJP: Janusz Tazbir: Silva rerum historicarum, 2002
[...] grała kobiety fatalne, intrygujące i uwodzicielskie, równie tajemnicze co złowieszcze.
Na wystawie zobaczymy impresjonistycznie malowany „Wóz z sianem” Józefa Pankiewcza i symbolistyczne ryciny Weissa z demonami, szatanami i straszliwymi kobietami fatalnymi.
źródło: NKJP: Dorota Jarecka: Największa do tej pory wystawa polskiej sztuki przełomu wieków, Gazeta Wyborcza, 1996-11-18