Chronologizacja
Pochodzenie
ang.
z celt. (gaelskiego) sluaghghairm 'okrzyk wojenny'
1. zwrot
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Język mówienie
Połączenia
- pusty, wyświechtany, wytarty slogan; utarte; demagogiczne, nacjonalistyczne, patriotyczne, populistyczne slogany
- powtarzać slogany
- mówić, operować, rzucać, sypać, szermować sloganami
Cytaty
Wśród lekarzy zajmujących się tą problematyką funkcjonuje wręcz slogan, że w astmie leczenie bywa groźniejsze od choroby. źródło: NKJP: Zdzisław Ambroziak: Od ściany do ściany, Gazeta Wyborcza, 1994-09-07 |
|
Opieka społeczna to w ocenie potrzebujących pusty slogan, tak pusty, jak jej kasa. źródło: NKJP: Sprawozdanie stenograficzne z obrad Sejmu RP z dnia 08.10.1992 |
|
Nasza generacja przyzwyczaiła się do sloganów o humanizmie socjalistycznym. źródło: NKJP: Józef Życiński: Ziarno samotności, 1997 |
|
Wciąż powtarzamy slogany o budowaniu europejskiego domu, tylko dlaczego robimy to, zezwalając na unicestwienie Sarajewa, miasta, które jest jednocześnie symbolem tego zjednoczenia? [...]. źródło: NKJP: Janusz WRÓBLEWSKI: TRENDY FILM - czerwiec '98, prasa, 1998 |
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: m3
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | slogan |
slogany |
|
D. | sloganu |
sloganów |
|
C. | sloganowi |
sloganom |
|
B. | slogan |
slogany |
|
N. | sloganem |
sloganami |
|
Ms. | sloganie |
sloganach |
|
W. | sloganie |
slogany |
2. w reklamie
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Biznes reklama i marketing
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Funkcjonowanie państwa działalność polityczna
Połączenia
- slogan polityczny, propagandowy, przedwyborczy, reklamowy, wyborczy
- hasła i slogany
- pełny sloganów
- ulegać, uwierzyć, wierzyć sloganom
Cytaty
Wielką karierę zrobił amerykański slogan „Czas to pieniądz”, który można sobie tłumaczyć na różne sposoby. źródło: NKJP: Duch czy ząb?, Dziennik Polski - Magazyn, 2001 -01-02 |
|
Ważnym i skutecznym elementem kampanii promocyjnej firm lub regionów turystycznych może być slogan reklamowy. Dobry slogan cechuje przede wszystkim: sugestywność, atrakcyjna, oryginalna forma językowa, oddziaływanie na wyobraźnię. źródło: NKJP: Dominika Zaręba: Ekoturystyka: wyzwania i nadzieje, 2000 |
|
Wójt zaczął od przypomnienia sloganu z ulotki propagandowej jednego z ugrupowań, mówiąc, że jego celem jest przywrócić normalność w gminie. źródło: NKJP: GRAŻYNA STARZAK: Koń trojański, Dziennik Polski - Magazyn, 2004-02-05 |
|
Władza ludowa oblepiała mury sloganem, że „program partii programem narodu”. źródło: NKJP: T. DOM.: Słowniczek, Dziennik Polski - Pejzaż, 2003-10-24 |
|
Żyjemy w czasach wszechobecnej reklamy - w prasie, radiu i telewizji, w domach i na ulicach atakowani jesteśmy sloganami, które mają nas zachęcić do korzystania z usług różnych firm. źródło: NKJP: Wymyśl wierszyk reklamowy, Dziennik Polski - Podhale, 2002-10-08 |
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: m3
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | slogan |
slogany |
|
D. | sloganu |
sloganów |
|
C. | sloganowi |
sloganom |
|
B. | slogan |
slogany |
|
N. | sloganem |
sloganami |
|
Ms. | sloganie |
sloganach |
|
W. | sloganie |
slogany |