Chronologizacja
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: ż
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | mimika |
mimiki |
|
D. | mimiki |
mimik |
|
C. | mimice |
mimikom |
|
B. | mimikę |
mimiki |
|
N. | mimiką |
mimikami |
|
Ms. | mimice |
mimikach |
|
W. | mimiko |
mimiki |
Inne uwagi
Zwykle lp
Pochodzenie
fr. mimique
z gr. mimikós 'mimiczny; odpowiedni dla mimów'
1. twarzy
Definicja
Wymowa
[mimika] lub pot. [mimika]
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA FIZYCZNA Określenia fizyczności człowieka wygląd
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Stany psychiczne człowieka zachowania emocjonalne
Połączenia
- mimika twarzy
- mimika i gestykulacja, mimika i spojrzenie; gesty i mimika, głos i mimika, postawa i mimika, słowa i mimika, ton i mimika
Cytaty
Jej gesty, mimika i ton głosu powiedziały mu więcej, niż mógłby się dowiedzieć z tysiąca dokumentów sądowych. źródło: NKJP: Tomasz Klarecki, Izabela Smolarek: Wilk... i śmierć bankiera, 2006 |
|
Najgłębiej urzekała go przy tym płochliwość kobiety i rozliczne objawy skrępowania, które pojawiały się w jej ruchach i mimice. źródło: NKJP: Christian Skrzyposzek: Mojra, 1996 |
|
Usiłowała zapanować nad mimiką. Wiedziała, że kiedy jej drobna twarz staje się nienawistna i zawzięta, a usta zaciskają się i niemal zanikają, brzydnie i nie jest już rozkoszną, piękną tancerką, lecz obcą i odpychającą kobietą. źródło: NKJP: Andrzej Zaniewski: Król Tanga, 1997 |
2. sceniczna
Definicja
Wymowa
[mimika] lub pot. [mimika]
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność artystyczna człowieka teatr
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność artystyczna człowieka film
Relacje znaczeniowe
hiperonimy: | gra |
Połączenia
- bogata, oszczędna, przesadna, wyrazista mimika; mimika baletowa, sceniczna
Cytaty
Doskonała mimika i zadziwiająca energia, przecież niemłodego już aktora, zaskakuje nas w każdym kolejnym jego filmie. źródło: NKJP: Beata Winkler: Świat się śmieje, Enter, 2000, nr 3 |
|
[...] komizm postaci przejawia się głównie w działaniach bohaterów, ich gestach, mimice, wyglądzie, sposobie mówienia. źródło: NKJP: Ewa Szczęsna: Poetyka reklamy, 2001 |