UKRYJ ODMIANĘ ROZWIŃ WSZYSTKO DRUKUJ

heterodoksja

Chronologizacja

1861, SJPWil

Odmiana

część mowy: rzeczownik

rodzaj gramatyczny: ż

liczba pojedyncza liczba mnoga
M. heterodoksja
heterodoksje
D. heterodoksji
heterodoksji
neut
heterodoksyj
char
C. heterodoksji
heterodoksjom
B. heterodoksję
heterodoksje
N. heterodoksją
heterodoksjami
Ms. heterodoksji
heterodoksjach
W. heterodoksjo
heterodoksje

Inne uwagi

Zwykle lp

Pochodzenie

internac.

ang. heterodoxy

fr. hétérodoxie

niem. Heterodoxie

z gr. heterodoxía

Definicja

rel. 
odstępstwo od niektórych poglądów związanych z daną religią i wyznawanie zamiast nich poglądów odmiennych

Kwalifikacja tematyczna

CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Religia – kościół wyznania: zasady i prawdy wiary

Relacje znaczeniowe

synonimy:  heterodoksalność

Cytaty

Deklaratywność wiary kryje w sobie całą gamę różnorodnych, subiektywnych wariantów od ortodoksyjnych wyobrażeń Boga zgodnych z nauką Kościoła, po heterodoksję a nawet agnostyczne zwątpienie.

źródło: Maria Libiszowska-Żółtkowska: Postawy inteligencji wobec religii. Studium socjologiczne, 1991 (books.google.pl)

Niepokojąca świadomość homologii między niektórymi strukturami prawosławia, heterodoksji religijnej, rosyjskiego genotypu kulturowego w ogóle [...] rodzić może podejrzenie, że to, co stało się w Rosji po roku 1917, nie było czymś obcym jej rodzimej tradycji, przyniesionym z zewnątrz i przypadkowym.

źródło: NKJP: Marian Broda: Historia a eschatologia. Studia nad myślą Konstantego Leontjewa i „zagadką Rosji”, 2001

Wyprawa “nowych chasydów” do Jerozolimy otworzyła nowy etap w duchowych dziejach polskiego żydostwa. Poznane na Bliskim Wschodzie doktryny zostały przeniesione do Europy i uformowały na długie dziesięciolecia obraz żydowskiej heterodoksji.

źródło: NKJP: Jan Doktór: „Pierwsza mesjańska”, Midrasz

Refleksja na temat stosunków państwo-Kościół oraz praw religijnych jednostki toczyła się [...] w kręgu myślicieli reprezentujących spojrzenie niezależne od optyki religijnej. W nurcie tym uplasować należy myślicieli nieutożsamiających się z jakimkolwiek prądem religijnym oraz reprezentantów heterodoksji reformacyjnej, do których zaliczymy braci polskich i ich socyniańskich sukcesorów.

źródło: Tadeusz J. Zieliński: Roger Williams: twórca nowoczesnych stosunków państwo-kościół, 1997 (books.google.pl)

Data ostatniej modyfikacji: 07.01.2019
Copyright© Instytut Języka Polskiego PAN
Open toolbar

Menu dostępności

  • Powiększ tekst

  • Zmniejsz tekst

  • Wysoki kontrast

  • Resetuj