Chronologizacja
Odmiana
część mowy: przymiotnik
Stopień równy
liczba pojedyncza | |||||
---|---|---|---|---|---|
m1 | m2 | m3 | n1, n2 | ż | |
M. | postrzegalny |
postrzegalny |
postrzegalny |
postrzegalne |
postrzegalna |
D. | postrzegalnego |
postrzegalnego |
postrzegalnego |
postrzegalnego |
postrzegalnej |
C. | postrzegalnemu |
postrzegalnemu |
postrzegalnemu |
postrzegalnemu |
postrzegalnej |
B. | postrzegalnego |
postrzegalnego |
postrzegalny |
postrzegalne |
postrzegalną |
N. | postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalną |
Ms. | postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnej |
W. | postrzegalny |
postrzegalny |
postrzegalny |
postrzegalne |
postrzegalna |
liczba mnoga | ||||
---|---|---|---|---|
p1 | m1 ndepr | m1 depr | pozostałe | |
M. | postrzegalni |
postrzegalni |
postrzegalne |
postrzegalne |
D. | postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalnych |
C. | postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
postrzegalnym |
B. | postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalne |
N. | postrzegalnymi |
postrzegalnymi |
postrzegalnymi |
postrzegalnymi |
Ms. | postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalnych |
postrzegalnych |
W. | postrzegalni |
postrzegalni |
postrzegalne |
postrzegalne |
Pochodzenie
Zob. strzec
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA FIZYCZNA Budowa i funkcjonowanie ciała ludzkiego zmysły
Relacje znaczeniowe
synonimy: | dostrzegalny, uchwytny | |
antonimy: | nieuchwytny |
Cytaty
Ale Bóg jest nie tylko stworzycielem tego, co materialne czy postrzegalne zmysłami, lecz także i tego, co tkwi w ludzkim sercu - prawa, moralności, wyższych uczuć... źródło: NKJP: Andrzej Sarwa: Rzeczy ostateczne człowieka i świata : eschatologia Zaratusztrianizmu, 2005 |
|
Słowo napisane czy wydrukowane nie musi się odnosić do przedmiotu realnego, postrzeganego, dającego się opisać poprzez wyliczenie jego cech postrzegalnych. źródło: NKJP: Jan Szczepański: Wizje naszego życia, 1995 |
|
Następuje również rzeczywista ekspansja materii postrzegalna poprzez obrazy z mikroskopu elektronowego. źródło: NKJP: Myśli ukryte w rzeczach, Dziennik Polski, 2002-04-04 |
|
Stosowanie układu środowiskowego w programie nauczania, szkolnym podręczniku i w lekcjach geografii sprowadza się do przyporządkowania tematów do rocznego lub dobowego rytmu łatwo postrzegalnych zjawisk zachodzących w najbliższym środowisku ucznia (np. przyroda na wiosnę: pierwsze wiosenne kwiaty, przylot ptaków, wiosenne prace polowe). źródło: NKJP: Sławomir Piskorz (red.): Zarys dydaktyki geografii, 1992 |