Chronologizacja
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: ż
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | encyklika |
encykliki |
|
D. | encykliki |
encyklik |
|
C. | encyklice |
encyklikom |
|
B. | encyklikę |
encykliki |
|
N. | encykliką |
encyklikami |
|
Ms. | encyklice |
encyklikach |
|
W. | encykliko |
encykliki |
Pochodzenie
niem. enzyklika
wł. enciclica
z łac. kośc. epistula encyclica 'papieski list okólny'
Definicja
Noty o użyciu
D. lp i M. B. W. lm wymawiane: [encykliki] lub pot. [encykliki].
Wymowa
[encyklika] lub pot. [encyklika]
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Religia – kościół wyznania: zasady i prawdy wiary
Relacje znaczeniowe
hiperonimy: | pismo |
Połączenia
- papieska; ostatnia, pierwsza encyklika; encyklika społeczna
- encyklika „Deus caritas est”, „Evangelium Vitae”, "Fides et Ratio", "Redemptor hominis", "Veritatis splendor"
- encyklika Benedykta XVI, Jana Pawła II
- fragment, tekst encykliki
- encyklika poświęcona czemuś
- ogłosić, wydać; cytować encyklikę
Cytaty
W encyklice Deus caritas est Papież Benedykt XVI przypomina, że człowiek musi być postrzegany jako istota psychofizyczna: „Człowiek staje się naprawdę sobą [...] kiedy ciało i dusza odnajdują się w wewnętrznej jedności (...)”. źródło: NKJP: Marek Paszucha: W zdrowym ciele zdrowy duch i... światły umysł, Wychowawca nr 162, 2006-06 |
|
Prawda stanowi najgłębszy wymóg ludzkiego rozumu - wyjaśnia Jan Paweł II w swojej pierwszej encyklice Redemptor hominis. źródło: NKJP: Anna Cierniak: Wychowanie w prawdzie w nauczaniu Jana Pawła II, Wychowawca nr 130, 2003-10 |
|
Benedykt XVI tłumaczył treść encykliki również tak: — Chcę ukazać, że eros (miłość między mężczyzną i kobietą — przyp. red.) przekształca się w agape (miłość opartą na wierze — przyp. red.) w takiej mierze, w jakiej obydwoje naprawdę się kochają, gdy jedno z nich nie szuka już więcej siebie i swej własnej radości, przyjemności, lecz przede wszystkim szuka dobra drugiego. źródło: NKJP: Marek Twaróg: Jubilat na Stolicy Piotrowej, Dziennik Zachodni, 2007-04-16 |
|
Czyny miłosierdzia charakteryzują się wzajemnością daru: obdarowujemy innych i jesteśmy przez nich obdarowywani. Dlatego Jan Paweł II w encyklice Dives in misericordia podkreśla, że „ten, kto daje - daje tym bardziej, gdy równocześnie czuje się obdarowany przez tego, kto przyjmuje jego dar”. źródło: NKJP: Irena Złotkowska, Anna Czajkowska: Jak pomagać zmarłym cierpiącym w czyśćcu? Post i jałomużna, 2009 |
|
Kościół nie rości sobie pretensji do zastępowania państwa czy współdziałania w rządzeniu. Domaga się jedynie w każdym ustroju warunków umożliwiających mu swobodne wypełnianie jego misji. Dziś tego rodzaju stanowisko, również podkreślone w encyklikach społecznych Jana Pawła II, jest już czymś oczywistym. źródło: NKJP: Zdzisław Morawski: Watykan bez tajemnic, 1997 |