Chronologizacja
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: m1
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | etnograf |
etnografowie |
ndepr |
etnografy |
depr | ||
D. | etnografa |
etnografów |
|
C. | etnografowi |
etnografom |
|
B. | etnografa |
etnografów |
|
N. | etnografem |
etnografami |
|
Ms. | etnografie |
etnografach |
|
W. | etnografie |
etnografowie |
ndepr |
etnografy |
depr |
Pochodzenie
Od: etnografia
Definicja
Noty o użyciu
Jeżeli wyrazu etnograf używamy w odniesieniu do kobiety, we wszystkich kontekstach może występować forma równokształtna z M. lp., a wyraz może przyłączać formy żeńskie czasownika i przymiotnika, np. etnograf powiedziała, spotkanie z nową etnograf, Anną Kowalską . Może też zostać zachowana odmiana i składnia charakterystyczna dla rzeczowników rodzaju m1, np.: spotkanie z nowym etnografem, Anną Kowalską .
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność intelektualna człowieka działalność naukowa
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Przynależność i podział terytorialny
Relacje znaczeniowe
hiperonimy: | specjalista |
Połączenia
- wybitny, znany etnograf
- etnograf i choreograf, etnograf i folklorysta, etnograf i historyk, etnograf i muzyk, etnograf i plastyk
- badania etnografów
- etnograf mówi, ocenia, opowiada, podkreśla, tłumaczy
Cytaty
Potraw wigilijnych musiało być nie do pary, zwykle siedem lub dziewięć, bo parzysta liczba oznaczała nieszczęście. Podobna tradycja znana jest także na Mazowszu, gdzie najbiedniejsi szykowali tylko pięć potraw. Jak ustaliła etnograf Anna Ś.[...], po podzieleniu się opłatkiem podawano śledzie z kartoflami lub chlebem, następnie kapustę z grochem lub grzybami i olejem oraz kluski, a potem kompot z suszonych owoców i pączki. źródło: NKJP: Mariusz Goss: Zmienna tradycja na talerzu, Dziennik Łódzki, 2004-12-17 |
|
Ten regionalny festiwal nawiązuje do poznańskiej tradycji przeglądów, które ostatni raz odbyły się cztery lata temu. W komisji artystycznej, która wyłoni grupę laureatów, zasiądą znani etnografowie i folkloryści. Ocenią wykonanie tańców regionalnych i narodowych, występ kapel i muzyków grających na tradycyjnych instrumentach ludowych oraz zespoły śpiewacze. źródło: NKJP: Emilia Celińska: Artyści ludowi w plenerze, Gazeta Poznańska, 2002-04-20 |
|
W wielu wypadkach jajka były malowane. W czasach słowiańskich (jeszcze pogańskich) była to kraszanka. Jednobarwne jajka były malowane w różnych kolorach - odcieniach. Najczęściej był to czerwony. Ten kolor, jak tłumaczą etnografowie, również symbolizuje życie. źródło: NKJP: Mirosław Kowalski: Obca Marzanna, Gazeta Krakowska, 2004-03-20 |
|
Warto się o tej porze roku wybrać nad jezioro Lednickie, do położonego w Dziekanowicach skansenu. Skansen na przykładzie 15 obejść prezentuje kulturę ludową Wielkopolski. Dzięki staraniom etnografów udało się tu zgromadzić oryginalne budynki przeniesione z różnych stron Wielkopolski: Kalisza, Rawicza, Gostynia, Nowego Tomyśla, Chodzieży. Wewnątrz możemy podziwiać oryginalne przedmioty codziennego użytku: meble, naczynia, stroje. źródło: NKJP: ADPA: W Dziekanowicach W chałupie szewca, Nasze Miasto Poznań, 2002-04-18 |
|
W latach 50., po penetracji wysoko w górach położonych przysiółków Piwnicznej, etnografowie ujawnili, że ludność zamieszkująca Zaczerczyk, Kosarzyska, Suchą Dolinę, Niemcową, Bziniaki, Śmigowskie, Walczaki, Zagrody a także wsie Łomnica i Kokuszka, zachowały własny, oryginalny folklor, stroje, pieśni, tańce, muzykę i zwyczaje. źródło: NKJP: Beata Polakiewicz: Jubileusz Doliny Popradu, Gazeta Krakowska, 2005-11-12 |