UKRYJ ODMIANĘ ROZWIŃ WSZYSTKO DRUKUJ

sonorystyczny

Chronologizacja

1998, NKJP

Odmiana

część mowy: przymiotnik


Stopień równy

liczba pojedyncza
m1 m2 m3 n1, n2 ż
M. sonorystyczny
sonorystyczny
sonorystyczny
sonorystyczne
sonorystyczna
D. sonorystycznego
sonorystycznego
sonorystycznego
sonorystycznego
sonorystycznej
C. sonorystycznemu
sonorystycznemu
sonorystycznemu
sonorystycznemu
sonorystycznej
B. sonorystycznego
sonorystycznego
sonorystyczny
sonorystyczne
sonorystyczną
N. sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystyczną
Ms. sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznej
W. sonorystyczny
sonorystyczny
sonorystyczny
sonorystyczne
sonorystyczna
liczba mnoga
p1 m1 ndepr m1 depr pozostałe
M. sonorystyczni
sonorystyczni
sonorystyczne
sonorystyczne
D. sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystycznych
C. sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
sonorystycznym
B. sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystyczne
N. sonorystycznymi
sonorystycznymi
sonorystycznymi
sonorystycznymi
Ms. sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystycznych
sonorystycznych
W. sonorystyczni
sonorystyczni
sonorystyczne
sonorystyczne

Pochodzenie

Od: sonoryzm

Definicja

muz. 
związany z sonoryzmem

Kwalifikacja tematyczna

CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność artystyczna człowieka muzyka

Cytaty

U progu lat 70. XX w. kompozytor porzucił technikę sonorystyczną [...].

źródło: NKJP: Internet

Okres konstruktywizmu sonorystycznego cechuje oparcie kompozycji na prostym pomyśle, dynamizm, ekspresja i jaskrawość brzmienia instrumentów.

źródło: NKJP: Wojciech Kilar: Na Jasnej Górze odnalazłem wolną Polskę... i siebie, 2003

W 1973 roku ukończyłem duże sonorystyczne oratorium „El Hombre” i powiedziałem sobie koniec, wystarczy, tak już nie będę komponował.

źródło: NKJP: Komponowanie jest grą w szachy z samym sobą, Dziennik Polski, 2008-10-27

[...] wstępna faza Agnus Dei jest czysto sonorystyczna, z glissandami i recytacją tekstu w głosach chóralnych, z glissandami i tremolem kotłów oraz grą smyczkiem na tom-tomie [...].

źródło: NKJP: Stanisław Dąbek: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku: 1900-1995, 1996

[...] wszystko to, o czym tu mówimy, jest kroplą w morzu mnóstwa kompozycji odwołujących się do największych europejskich tradycji sonorystycznych [...].

źródło: NKJP: Olgierd Jędrzejczyk: Za Stachowskim jak z nut, Gazeta Krakowska, 2002-07-28

Data ostatniej modyfikacji: 28.06.2016
Copyright© Instytut Języka Polskiego PAN
Open toolbar

Menu dostępności

  • Powiększ tekst

  • Zmniejsz tekst

  • Wysoki kontrast

  • Resetuj