Chronologizacja
Odmiana
część mowy: przymiotnik
Stopień równy
liczba pojedyncza | |||||
---|---|---|---|---|---|
m1 | m2 | m3 | n1, n2 | ż | |
M. | pojęciowy |
pojęciowy |
pojęciowy |
pojęciowe |
pojęciowa |
D. | pojęciowego |
pojęciowego |
pojęciowego |
pojęciowego |
pojęciowej |
C. | pojęciowemu |
pojęciowemu |
pojęciowemu |
pojęciowemu |
pojęciowej |
B. | pojęciowego |
pojęciowego |
pojęciowy |
pojęciowe |
pojęciową |
N. | pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciową |
Ms. | pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowej |
W. | pojęciowy |
pojęciowy |
pojęciowy |
pojęciowe |
pojęciowa |
liczba mnoga | ||||
---|---|---|---|---|
p1 | m1 ndepr | m1 depr | pozostałe | |
M. | pojęciowi |
pojęciowi |
pojęciowe |
pojęciowe |
D. | pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowych |
C. | pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
pojęciowym |
B. | pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowe |
N. | pojęciowymi |
pojęciowymi |
pojęciowymi |
pojęciowymi |
Ms. | pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowych |
pojęciowych |
W. | pojęciowi |
pojęciowi |
pojęciowe |
pojęciowe |
Pochodzenie
Zob. jąć
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Działalność intelektualna człowieka wytwory działań intelektualnych człowieka
Połączenia
- aparat, język, schemat, słowniczek, system; zakres; bałagan, chaos, zamęt pojęciowy; aparatura; kalka, siatka, struktura, zbitka; treść pojęciowa; kategorie, ramy pojęciowe
Cytaty
Posłużenie się aparaturą pojęciową tego autora wynika z dwu przesłanek, a mianowicie: ze znaczenia filozofii w kształtowaniu naukowego aparatu pojęciowego oraz ze zbieżności poglądów na środowisko człowieka piszącego te rozważania z jego wywodami. źródło: NKJP: Stefan Żmuda: Ekologia człowieka w turystyce i rekreacji, 2003 |
|
Jednocześnie prof. Michalski, nawiązując do dydaktyki, podkreślił konieczność uporządkowania polskiego języka ubezpieczeniowego. Zwrócił uwagę na chaos pojęciowy wynikający z niezbyt poprawnego tłumaczenia z języków obcych pojęć, które odgrywają istotną rolę w procesie dydaktycznym. źródło: NKJP: Jubileusz Katedry, Gazeta Ubezpieczeniowa, 2007-06-19 |
|
Było to bolesne stwierdzenie, że dialog Rzymu z Bizancjum zamienia się powoli w dwa równocześnie wygłaszane monologi, złożone z tych samych słów, ale o różnej pojęciowej treści. źródło: NKJP: Jerzy Mirewicz: Współtwórcy Europy, 2003 |
|
Myślenie czyste jest pojęciowe, zarówno w formie, jak i w treści. Jego pojęciowy charakter oznacza, że jest ono - w gruncie rzeczy - tożsame z wiedzą czystą, która tym się różni od wiedzy empirycznej, że „uczyniła z przedmiotu coś wewnętrznego i uświadamia go sobie jako siebie samą” [...]. źródło: NKJP: Witold P. Glinkowski, Adam Nowaczyk, Józef Piórczyński, (red.), Rozum w dziejach: księga jubileuszowa profesora Ryszarda Panasiuka, 2001 |