Chronologizacja
Odmiana
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny:
liczba pojedyncza | liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
M. | etyczność |
etyczności |
|
D. | etyczności |
etyczności |
|
C. | etyczności |
etycznościom |
|
B. | etyczność |
etyczności |
|
N. | etycznością |
etycznościami |
|
Ms. | etyczności |
etycznościach |
|
W. | etyczności |
etyczności |
Inne uwagi
Zwykle lp
Pochodzenie
Od: etyczny
1.a człowieka
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Ocena i wartościowanie prawdy i wartości życiowe
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Zasady współżycia społecznego zwroty grzecznościowe i zachowania akceptowane społecznie
Relacje znaczeniowe
antonimy: | amoralność, nieetyczność, niemoralność |
Cytaty
Przeceniamy zdolności intelektualno-duchowe społeczeństwa. Przeceniamy jego etyczność. Sądzimy, iż ludzie (demokratyczna masa) rządzą się rozumem i jeśli tylko mogą, to wybierają dobro [...]. źródło: NKJP: Robert Surma: W obronie ekstremizmu, Zielone Brygady. Pismo Ekologów, 1998-12-16 |
|
Duch usposobienia człowieczeństwa jest duchem twórczym i dlatego musimy mu ufać. Dzięki naszej wewnętrznej etyczności znajdujemy się też w stałym konflikcie ze światem. źródło: NKJP: Henryk Gaertner: Albert Schweitzer życie myśl i dzieło, 2007 |
|
Jest to oczywiście mit, mający zniszczyć moralność i etyczność młodzieży. źródło: NKJP: Internet |
1.b czynu
Definicja
Kwalifikacja tematyczna
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA Ocena i wartościowanie prawdy i wartości życiowe
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE Zasady współżycia społecznego zwroty grzecznościowe i zachowania akceptowane społecznie
Relacje znaczeniowe
antonimy: | amoralność, niemoralność |
Cytaty
Badacz ponosi odpowiedzialność za etyczność całego badania, w tym także za postępowanie swych współpracowników. źródło: NKJP: Jerzy Brzeziński: Metodologia badań psychologicznych, 1996 |
|
Etyczność polityki sprowadzamy dziś do osobistej moralności naszych polityków... źródło: NKJP: Jacek Żakowski rozmawia z Zygmuntem Baumanem, Polityka, 2004-12-11 |
|
Nieco więcej uwagi warto poświęcić dwóm szczególnym obszarom, bliskim interesom także branży usług finansowych, przede wszystkim na polskim gruncie. Chodzi o odpowiedzialność społeczną biznesu oraz o poziom etyczności jego przekazu reklamowego dla klientów. źródło: NKJP: Marek Śliperski: Ważne słowo na „o”, Gazeta Ubezpieczeniowa, 2008-11-04 |