-
2.
przekaz mający formę tekstu, nagrania dźwiękowego lub wideo albo formę graficzną, poprzez który nadawca zachęca odbiorców albo klientów do korzystania z jakichś usług lub kupowania czegoś -
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Biznes
reklama i marketing -
- dźwiękowa, muzyczna, prasowa, radiowa, świetlna, telewizyjna, uliczna; 30-sekundowa, całostronicowa, dwustronicowa, gigantyczna, olbrzymia, wielka; dobra, kapitalna, kiepska, melodyjna, niefortunna, niezła, sugestywna, śmieszna, świetna, znakomita; agresywna, nachalna, nieuczciwa, nierzetelna, rzetelna; bezpłatna, darmowa, kosztowna, płatna reklama; reklama gazetowa, internetowa, wizualna; negatywna, podprogowa; alkoholowa, filmowa, polityczna, przedwyborcza, publiczna, społeczna, wyborcza, porównawcza, zewnętrzna
- reklama alkoholu, chipsów, cukierków, czekolady, kawy, majonezu, margaryny, masła, napojów alkoholowych, piwa, pizzy, win (gronowych), wódki, żywności; butów, leku, mebli, pasty do zębów, pralki, prezerwatyw, proszku (do prania), szamponu, środka czyszczącego, zabawek; koncernu, firmy, funduszu emerytalnego; Benettona, Mercedesa, Ery, Fiata Doblo, Panda, Garniera, nutelli, PZU, Żywca, ...
- reklama dla dzieci, dla kobiet; reklama z Plusa
- reklama nad chodnikiem; reklama przed seansem; przed sklepem; reklama z dźwiękiem, z rapem; z krecikiem, z kobietami w ciąży, z udziałem dzieci, kobiet, sportowców
- reklama na gg, na stronie (internetowej, serwera...); na autobusie, na billboardach, na budynku, na koszulkach, na pojazdach, na przystankach, na rusztowaniach, na samochodzie, na stadionie, na tramwaju; na alei Pokoju, na ulicy (3 Maja, Grodzkiej...); reklama o treści oświatowo-informacyjnej, religijnej; reklama w gazecie, w Internecie, w mediach, w postaci elektronicznej, opowiadania..., w prasie, w radiu, w sieci, w telewizji; w języku angielski, niemieckim, obcym...; reklamy na parasolach; reklamy w czasie filmu, meczu...
- reklama i akwizycja, reklama i promocja, reklama i propaganda, reklama i public relations, reklama i sponsoring; reklama i film, reklama i media; reklamy i afisze, reklamy i banery, reklamy i ogłoszenia, reklamy i plakaty, reklamy i szyldy; reklamy i audycje
- adresat, autor, bohater, odbiorca; cel, charakter, forma, tekst, tło, treść; wpływ, zakaz reklamy; blok, mnogość reklam
- aktorka, anorektyczka, chłopak, dziewczyna, facet, gość, kowboj, przystojniak, twarz; śnieżna biel, piosenka, szampon; dochód, pieniądze, wpływy (stacji, telewizji...) z reklamy; hosting, poczta bez reklam; kasa, zysk z reklam
- czas, przerwa; budżet, fundusze, nakłady, pieniądze, środki, reklamy; powierzchnia na reklamę; powierzchnia pod reklamę; inwestycja w reklamę; kary, opłata za reklamę
- praca nad reklamą; autobus, ciężarówka, długopis, tablice, transparent, ulotka; SMS z reklamą; e-maile, pismo, płyta, wkładka z reklamami
- babeczka, biusty na reklamie; babeczki, biusty, bohater, brunetka, głos, kobieta, ksiądz, kucharz, mężczyzna, narrator; cena, dezinformacja; kariera, praca, rola, udział (aktorów, dziecka, górali...), występ w reklamie; panie, piłkarze w reklamach
- reklama akcentuje, atakuje, nakłania, przekonuje, ukazuje się; reklamy przerywają film
- zakazać reklamy
- dopuścić/dopuszczać, emitować, nadać/nadawać; rozwiesić, wprowadzić, wywiesić, zamieścić, zdjąć, zerwać, zniszczyć; przeczytać, ujrzeć, widzieć, zobaczyć; adresować do kogoś, kupić, wykupić reklamę
- przerywać; zachęcony, zwabiony reklamą; oklejony reklamami
- pochodzić, zrezygnować; finansowany, znany z reklamy; utrzymać/utrzymywać z reklam
- kliknąć, patrzeć; wydać/wydawać, zezwolić/zezwalać na reklamę; bombardowany przez reklamy; inwestować w reklamę; klikać w reklamy
- mówić, słyszeć o czymś, widzieć, zobaczyć; grać, pracować, zagrać, zaistnieć w reklamie
-
Telewizyjna reklama Volkswagena pokazuje młode małżeństwo jadące wolno samochodem ulicami miasta.
źródło: NKJP: Ewa Szczęsna: Poetyka reklamy, 2001
Polskie przepisy nie określają zasad emitowania reklam dla dzieci.
źródło: NKJP: Andrzej Dworak, Jacek Kalabiński, Magda Szczypiorsk, Teledzieci, Gazeta Wyborcza, 1992-12-05
- Znam tę dziewczynę z reklamy - powiedział cicho Eliasz do kolegi z ławki. - Jeździmy razem na wakacje.
źródło: NKJP: Joanna Rudniańska: Miejsca, 1999
Także tutaj działa zasada: im więcej osób zobaczy reklamę, tym większa pensja.
źródło: NKJP: Eugeniusz Twaróg: Zjadacze reklam, Dziennik Polski, 2000-08-21
Zdaniem Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, wprowadzenie wyjątku, jakim jest zezwolenie na reklamę piwa, godzi zasadniczo w ideę ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
źródło: NKJP: Sprawozdanie z 16. posiedzenia Senatu RP część 3, wersja robocza, 4. kadencja
-
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: ż
liczba pojedyncza liczba mnoga M. reklama
reklamy
D. reklamy
reklam
C. reklamie
reklamom
B. reklamę
reklamy
N. reklamą
reklamami
Ms. reklamie
reklamach
W. reklamo
reklamy
-
fr. réclame
z łac. reclāmāre 'głośno się sprzeciwiać, okrzykiem wyrażać niezadowolenie, protestować, zaprzeczać'