-
1.
karta, która w talii kart jest najwyższa w swoim kolorze -
CODZIENNE ŻYCIE CZŁOWIEKA
Czas wolny
gry i zabawy -
hiperonimy: karta
-
- as karowy, kierowy, pikowy, treflowy
- as karo, kier, pik, trefl
- as i król
- wist asem
- zagrać asa
- wistować, wyjść, zagrać, zawistować; bić, przebić jakąś kartę asem
-
Ebner, siedzący po prawej ręce Mocka, grzecznie spasował, Mock zaś, widząc czterokart pikowy z mariażem oraz trzeciego asa z waletem kier, podniósł kolor partnera do wysokości czterech.
źródło: NKJP: Marek Krajwski: Koniec świata w Breslau, 2003
Na tych szwalniach powinie się panu noga - pogadywał przy kartach, rzucając asy na stół i zgarniając pulę.
źródło: NJKP: Magdalena Tulli: W czerwieni, 1998
Gracz E został więc postawiony przed wyborem, czy ma oddać 3 lewy kierowe, czy dwa kiery i karo. Ostatecznie oddał aż 4 kiery(!), 2 bitki pikowe i asa trefl.
źródło: KJ PWN: Internet
Gdy zagramy asa i blotkę pik, rozgrywający nie jest w stanie wygrać. Łatwo to sprawdzić, rozkładając karty i śledząc rozgrywkę lewa po lewie.
źródło: KJ PWN: Tomasz Lissowski: W świecie, Rzeczpospolita, 1997-08-11
-
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: m2
liczba pojedyncza liczba mnoga M. as
asy
D. asa
asów
C. asowi
asom
B. asa
asy
N. asem
asami
Ms. asie
asach
W. asie
asy
-
fr. as
z łac. as 'jednostka monetarna'
Prawdopodobnie monety używano do gry w kości, stąd nazwa przeszła na kostkę i kartę (jeden punkt), dalej na najwyższą kartę w grze i przez analogię na kogoś, coś najmocniejszego.