coś wisi nad kimś/czymś jak miecz Damoklesa
coś wisi nad kimś jak miecz Damoklesowy
-
książk. coś stale zagraża komuś lub czemuś
-
- coś wisi nad kimś jak miecz Damoklesowy
-
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA
Ocena i wartościowanie
słownictwo oceniające -
- choroba, groźba, niebezpieczeństwo wisi nad kimś/czymś jak miecz Damoklesa
-
Chorował kiedyś na mononukleozę. To wisiało nad nim jak miecz Damoklesa.
źródło: NKJP: Mieczysław Maliński: Ale miałem ciekawe życie, 2007
Nowy kryzys zagroził nam 19 grudnia i od tego czasu wisi jak miecz Damoklesa nad naszą demokracją.
źródło: NKJP: Janusz Kijowski: Porzucić kanapy, Gazeta Wyborcza, 1996-01-23
[...] wisi nad nią, jak miecz Damoklesa, perspektywa świątecznego przyjęcia w pracy. Jeśli Trzydziestka jest singielką, takie przyjęcie w najlepszym razie kończy się kacem, w najgorszym – gwałtowną pobudką następnego ranka u boku Mariana z księgowości, znacznie mniej pociągającego bez „alkoholowych gogli”.
źródło: NKJP: Anna Maria Tuckett: B jak Boże Narodzenie, Pinezka.pl, 2006-12
W działkach zagnieździła się emerytura. Rzadko kto chodzi i pyta, jak kiedyś, czy są jakieś do sprzedania. Nie ma chętnych kupców, zwłaszcza że nad całym terenem wisi jak miecz Damoklesa groźba, że wytną całą tę zieleń i zbudują blokowisko .
źródło: NKJP: Barbara Pietkiewicz: Z Klossem w altance, Polityka, 1995
Miało to w konsekwencji oddalić perspektywę globalnego konfliktu nuklearnego, wciąż wiszącego jak miecz Damoklesa nad ludzkością.
źródło: NKJP: Janusz Rolicki: Edward Gierek : życie i narodziny legendy, 2002
Utworzenie dzielnicy żydowskiej nie było właściwie niespodzianką. Groźba ta, jak miecz Damoklesowy, wisiała nad głową żydostwa warszawskiego jeszcze od listopada 1939 r., kiedy gotowy już projekt utworzenia getta został odroczony ze względów sanitarnych [...].
źródło: NKJP: Stefan Ernest: O wojnie wielkich Niemiec z Żydami Warszawy: 1939-1943, 2003
-
typ frazy: fraza czasownikowa
ndk, npch; odmienny: wisieć -
Pochodzi od mitu greckiego o dworzaninie Damoklesie, nad którego głową jego władca Dionizjusz Starszy rozkazał powiesić miecz na końskim włosie, aby w ten sposób zobrazować mu, że władza wiąże się ze stałymi zagrożeniami i niebezpieczeństwami, nie jest więc czymś, czego warto komuś zazdrościć.