Ponieważ śmierć stała się doświadczeniem codziennym, przeto Gajcy faworyzuje wyraźnie moment „na przejściu”, a więc ów ulotny, niepochwytny moment u kresu życia i na progu śmierci, kiedy świat nadal odbierany zmysłowo traci już jednak stopniowo swoje kontury i powoli przekształca się w inny wymiar.
źródło: NKJP: Jerzy Święch: Nowoczesność. Szkice o literaturze polskiej XX wieku, 2007
Artysta komunikuje rzeczy, przeżycia, emocje, których nie potrafi opowiedzieć dosłownie. Próbuje przekazać je w zmysłowo dostępnych wytworach: w rzeźbach, obrazach, w muzyce, opowieści, lecz są one środkami wyrazu treści dotyczących innej rzeczywistości.
źródło: NKJP: Paweł Łuków: O humanistach i fizykach, Wiedza i Życie, nr 2, 2000
Czym jest idol w wykładni Mariona? Wychodząc od greckiego źródłosłowu, pokazuje on, że idol, eidolon to coś, co jest widoczne (gr. eido), co jest zmysłowo postrzegalne. Idol nie jest po prostu iluzoryczny czy nieprawdziwy. Istota jego leży właśnie w tym, że można go widzieć, że jest zmysłowo uchwytny.