mowa pozornie zależna

  • przytoczenie w narracji myśli i słów bohatera w taki sposób, jakby pochodziły od narratora, lecz z zachowaniem charakterystycznych cech wypowiedzi i myślenia bohatera
  • CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA

    Działalność artystyczna człowieka

    literatura


    CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE

    Język

  • Głos narratora powieści skonstruowany jest jako mowa pozornie zależna, chwyt bardzo charakterystyczny dla stylistycznego warsztatu Żeromskiego, polegający na zatarciu granicy między zdystansowaną narracją w trzeciej osobie a monologiem wewnętrznym bohaterów. W ten sposób zewnętrzny, obiektywny punkt widzenia zlewa się z punktem widzenia postaci. [...] stajemy jako czytelnicy przed trudnym zadaniem oddzielenia w tekście tego, co pochodzi od narratora, od tego, co pochodzi od Ewy.

    źródło: NKJP: Kazimiera Szczuka: Milczenie owieczek. Rzecz o aborcji, 2004

    [...] dostrzega w pisarstwie Gojawiczyńskiej prądy właściwe Dwudziestoleciu: psychologizm, egzystencjalizm, naturalizm, zwracając jednocześnie uwagę na empatię narratora, posługującego się chętnie mową pozornie zależną oraz kobiecy język, punkt widzenia, wrażliwość, jako cechy warte podkreślenia.

    źródło: NKJP: Inga Iwasiów: Gender dla średnio zaawansowanych. Wykłady szczecińskie, 2004

    Ale kto tu naprawdę mówi? Costello? Czy może chwilowo trzecioosobowy narrator? Celowe zapewne użycie w opowieści mowy pozornie zależnej utrudnia rozwiązanie.

    źródło: NKJP: Dariusz Czaja: Lekcje ciemności, 2009

  • typ frazy: fraza rzeczownikowa

    ż, odmienny: mowa, zależna
    Zwykle lp
Data ostatniej modyfikacji: 08.10.2014