funkcjonalny analfabeta
-
osoba, która nie potrafi czytać ze zrozumieniem
-
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA
Działalność intelektualna człowieka
określenia człowieka ze względu na jego działalność intelektualną
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Edukacja i oświata -
Z badań wynika, że ponad 40 procent Polaków nie czyta książek, 15 procent nie czyta nawet prasy, a co piąty piętnastolatek jest funkcjonalnym analfabetą. Nauczyciele alarmują, że dzieci w 5-6 klasie nie rozumieją najprostszych tekstów i poleceń.
źródło: NKJP: (WJur): Czytajmy!, Gazeta Krakowska, 2004-05-14
Można być także analfabetą funkcjonalnym, czyli osobą, która wprawdzie składa litery w wyrazy, a wyrazy w zdania, ale nie potrafi zrozumieć ich treści ani znaczenia. Dotyczy to nawet prostych komunikatów, z którymi mamy do czynienia na co dzień, np. ulotek informacyjnych o sposobie dawkowania leków.
źródło: NKJP: Internet
Ideologiczne przypisanie tej właśnie grupie społecznej misji cywilizacyjnej, finansowe deprecjonowanie wyższego wykształcenia, przy jednoczesnej aprecjacji ekonomicznej i prestiżowej absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, często funkcjonalnych analfabetów, pogłębiło zniekształcenie społecznej struktury.
źródło: NKJP: Bohdan Jałowiecki, Marek S. Szczepański: Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, 2009
Lada dzień trafi do Ministerstwa Edukacji przetłumaczony na język polski raport na temat tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego. Z przeprowadzonych pod patronatem OECD międzynarodowych badań (pisaliśmy o nich w „Gazecie” z 28 grudnia ub.r.) wynika, że trzy czwarte Polaków nie rozumie treści tego, co czyta. Na Zachodzie analfabeci funkcjonalni to zaledwie 10-20 proc. społeczeństwa.
źródło: NKJP: Wojciech Staszewski: Czy powstanie sojusz na rzecz edukacji?, Gazeta Wyborcza, 1996-02-05
-
typ frazy: fraza rzeczownikowa
m1, odmienny: funkcjonalny, analfabeta