moralność Kalego
-
książk. pejorat. sposób oceniania takiego samego zachowania jako dobre - gdy jest to nasz czyn, ale jako złe - gdy sprawcą jest ktoś inny
-
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA
Ocena i wartościowanie
wola, postawy, nastawienie człowieka wobec świata i życia
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Zasady współżycia społecznego
zachowania i wyrażenia nieakceptowane społecznie -
Dość będzie powiedzieć, że Polacy uwielbiają stereotypy, kochają szkalować i lżyć inne nacje za ich pomocą. A jednocześnie obrażają się śmiertelnie i podnoszą wrzask, gdy ktoś operuje stereotypami w stosunku do nich samych [...]. Mamy tu więc do czynienia z typową moralnością Kalego.
źródło: NKJP: Andrzej Sapkowski: Historia i fantastyka, 2005
Z góry oświadczam, że z taką argumentacją nie podjąłbym nawet polemiki, bo brzydzę się moralnością Kalego. Dlatego np. w 1991 r. podjąłem obronę funkcjonariusza SB przed Sądem Najwyższym, zwracając w rewizji nadzwyczajnej uwagę na wątpliwości dotyczące wymiaru kary w tej głośnej sprawie.
źródło: NKJP: Tadeusz Zieliński: Kryzys państwa prawnego, Gazeta Wyborcza, 1996-03-18
„Większość osób zauważa, że etyka biznesu w Polsce bardzo często sprowadza się do przysłowiowej już moralności Kalego. Jeżeli ja coś nieetycznie, to nieważne. Ale jeżeli mnie ktoś, to już poważna sprawa.
źródło: NKJP: Sławomir Dąblewski: Ręce opadają, Gazeta Ubezpieczeniowa, 2004-03-01
Nadal zwycięża moralność Kalego. Jeżeli ktoś mi nie oddaje długu, trzeba go zamknąć do więzienia, jeżeli ja nie oddaję długu, mam widać ku temu powody...
źródło: NKJP: Kazimierz Brzezicki: Zły jak komornik Konta zza biurka To nie aukcja obrazów Alimenty czy mity? Hotel w zastępstwie Areszt z dowodem wpłaty, Polska Głos Wielkopolski, 2006-01-12
-
typ frazy: fraza rzeczownikowa
ż, odmienny: moralność
Zwykle lp -
Sformułowanie nawiązujące do sceny z powieści Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy" (1911), w której jeden z bohaterów o imieniu Kali prezentuje swój sposób postrzegania czynów jako moralne lub niemoralne, podając przykład kradzieży krowy: "Jeśli ktoś Kalemu zabrać krowy (...) to jest zły uczynek (...). Dobry, to jak Kali zabrać komu krowy." tom II, rozdział 10.