etnocentryczny

  • socjol.  związany z etnocentryzmem
  • CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA

    Ocena i wartościowanie

    wola, postawy, nastawienie człowieka wobec świata i życia


    CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE

    Zasady współżycia społecznego

    stosunki, grupy i organizacje społeczne

    • charakter etnocentryczny; ocena, opinia, postawa, tendencja etnocentryczna
  • Niezbędne jest wprowadzenie elementów międzykulturowych do programów szkolnych, żeby: odrzucić etnocentryczne spojrzenie na kulturę i pomysł, że stworzenie hierarchii kultur jest możliwe.

    źródło: NKJP: Jolanta Łaba: To daje do myślenia, Czuwaj, 2004-06

    Castles uważa, że symboliczne przyjmowanie do wspólnoty obywateli nie zmienia zasadniczo sytuacji imigrantów ani w USA, ani np. we Francji. Wręcz przeciwnie - uzależnianie inkorporacji od stopnia asymilacji prowadzi do etnocentrycznej oceny nowych grup etnicznych oraz wzmacnia ich dyskryminację w sferze społeczno-ekonomicznej i w życiu codziennym.

    źródło: NKJP: Agnieszka Weinar: Europeizacja polskiej polityki wobec cudzoziemców 1990-2003, 2006

    Wzrost etnocentryzmu konsumenckiego, który przejawia się w patrzeniu na świat i ocenianiu go przez pryzmat własnej kultury, na rynku przejawia się w preferowaniu zakupów pochodzenia krajowego czy nawet regionalnego. Konsumenci prezentujący postawę etnocentryczną kierują się nie tylko względami ekonomicznymi, ale głównie moralnymi, wyróżniając właśnie produkty krajowe.

    źródło: NKJP: Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło: Konsumpcja w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, 2007

    Stereotypy mają społeczne pochodzenie i funkcjonują grupowo, a więc są zawsze etnocentryczne. Nie ma „indywidualnych stereotypów”. Myślenie stereotypowe jest zawsze wyrazem postawy emocjonalnej, która konfrontuje „nas” i „innych”, ono w pewnym sensie służy uspokojeniu własnego sumienia poprzez naznaczenie innych.

    źródło: NKJP: X: Wolność i niewola stereotypu, Polska Głos Wielkopolski, 2005-02-11

    Społeczeństwo ukraińskie jest bardziej etnocentryczne w porównaniu ze społeczeństwem polskim, ale poziom tego zjawiska w obu krajach nie jest wysoki. Oznacza to, że są one otwarte na produkcję zagraniczną, a w niektórych kategoriach produktów towary zagraniczne są preferowane bardziej niż produkcja krajowa.

    źródło: NKJP: Współczesny marketing. Trendy. Działania, 2008

  • część mowy: przymiotnik


    Stopień równy

    liczba pojedyncza
    m1 m2 m3 n1, n2 ż
    M. etnocentryczny
    etnocentryczny
    etnocentryczny
    etnocentryczne
    etnocentryczna
    D. etnocentrycznego
    etnocentrycznego
    etnocentrycznego
    etnocentrycznego
    etnocentrycznej
    C. etnocentrycznemu
    etnocentrycznemu
    etnocentrycznemu
    etnocentrycznemu
    etnocentrycznej
    B. etnocentrycznego
    etnocentrycznego
    etnocentryczny
    etnocentryczne
    etnocentryczną
    N. etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentryczną
    Ms. etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznej
    W. etnocentryczny
    etnocentryczny
    etnocentryczny
    etnocentryczne
    etnocentryczna
    liczba mnoga
    p1 m1 ndepr m1 depr pozostałe
    M. etnocentryczni
    etnocentryczni
    etnocentryczne
    etnocentryczne
    D. etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    C. etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    etnocentrycznym
    B. etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentryczne
    N. etnocentrycznymi
    etnocentrycznymi
    etnocentrycznymi
    etnocentrycznymi
    Ms. etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    etnocentrycznych
    W. etnocentryczni
    etnocentryczni
    etnocentryczne
    etnocentryczne

  • Od: etnocentryzm

CHRONOLOGIZACJA:
1959, Przegląd historyczny, Tom 50, Wydanie 4, books.google.pl
Data ostatniej modyfikacji: 16.01.2017