etnocentryczny
-
socjol. związany z etnocentryzmem
-
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA
Ocena i wartościowanie
wola, postawy, nastawienie człowieka wobec świata i życia
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Zasady współżycia społecznego
stosunki, grupy i organizacje społeczne -
- charakter etnocentryczny; ocena, opinia, postawa, tendencja etnocentryczna
-
Niezbędne jest wprowadzenie elementów międzykulturowych do programów szkolnych, żeby: odrzucić etnocentryczne spojrzenie na kulturę i pomysł, że stworzenie hierarchii kultur jest możliwe.
źródło: NKJP: Jolanta Łaba: To daje do myślenia, Czuwaj, 2004-06
Castles uważa, że symboliczne przyjmowanie do wspólnoty obywateli nie zmienia zasadniczo sytuacji imigrantów ani w USA, ani np. we Francji. Wręcz przeciwnie - uzależnianie inkorporacji od stopnia asymilacji prowadzi do etnocentrycznej oceny nowych grup etnicznych oraz wzmacnia ich dyskryminację w sferze społeczno-ekonomicznej i w życiu codziennym.
źródło: NKJP: Agnieszka Weinar: Europeizacja polskiej polityki wobec cudzoziemców 1990-2003, 2006
Wzrost etnocentryzmu konsumenckiego, który przejawia się w patrzeniu na świat i ocenianiu go przez pryzmat własnej kultury, na rynku przejawia się w preferowaniu zakupów pochodzenia krajowego czy nawet regionalnego. Konsumenci prezentujący postawę etnocentryczną kierują się nie tylko względami ekonomicznymi, ale głównie moralnymi, wyróżniając właśnie produkty krajowe.
źródło: NKJP: Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło: Konsumpcja w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, 2007
Stereotypy mają społeczne pochodzenie i funkcjonują grupowo, a więc są zawsze etnocentryczne. Nie ma „indywidualnych stereotypów”. Myślenie stereotypowe jest zawsze wyrazem postawy emocjonalnej, która konfrontuje „nas” i „innych”, ono w pewnym sensie służy uspokojeniu własnego sumienia poprzez naznaczenie innych.
źródło: NKJP: X: Wolność i niewola stereotypu, Polska Głos Wielkopolski, 2005-02-11
Społeczeństwo ukraińskie jest bardziej etnocentryczne w porównaniu ze społeczeństwem polskim, ale poziom tego zjawiska w obu krajach nie jest wysoki. Oznacza to, że są one otwarte na produkcję zagraniczną, a w niektórych kategoriach produktów towary zagraniczne są preferowane bardziej niż produkcja krajowa.
źródło: NKJP: Współczesny marketing. Trendy. Działania, 2008
-
część mowy: przymiotnik
Stopień równy
liczba pojedyncza m1 m2 m3 n1, n2 ż M. etnocentryczny
etnocentryczny
etnocentryczny
etnocentryczne
etnocentryczna
D. etnocentrycznego
etnocentrycznego
etnocentrycznego
etnocentrycznego
etnocentrycznej
C. etnocentrycznemu
etnocentrycznemu
etnocentrycznemu
etnocentrycznemu
etnocentrycznej
B. etnocentrycznego
etnocentrycznego
etnocentryczny
etnocentryczne
etnocentryczną
N. etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentryczną
Ms. etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznej
W. etnocentryczny
etnocentryczny
etnocentryczny
etnocentryczne
etnocentryczna
liczba mnoga p1 m1 ndepr m1 depr pozostałe M. etnocentryczni
etnocentryczni
etnocentryczne
etnocentryczne
D. etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentrycznych
C. etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
etnocentrycznym
B. etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentryczne
N. etnocentrycznymi
etnocentrycznymi
etnocentrycznymi
etnocentrycznymi
Ms. etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentrycznych
etnocentrycznych
W. etnocentryczni
etnocentryczni
etnocentryczne
etnocentryczne
-
Od: etnocentryzm