-
2.
średniowieczny komentarz do zbiorów prawa rzymskiego i kanonicznego, objaśniający znaczenie poszczególnych wyrazów i zdań -
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Prawo i łamanie prawa
regulacje prawne
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Tradycja
świat dawnych epok i wydarzenia historyczne -
hiperonimy: komentarz
-
Przejmując typowo rzymską praktykę mieszania tekstu normatywnego z komentarzem, fragmenty nieglosowane uznawano przez cały okres obowiązywania prawa rzymskiego w nowożytnej Europie po prostu za nierecypowane, zgodnie bowiem z przysłowiem - sformułowanym zresztą dopiero w XVII w. - „czegokolwiek nie uznaje glosa, nie uznaje też sąd” [...].
źródło: NKJP: Wojciech Dajczak, Tomasz Giaro, Franciszek Longchamps de Berier: Prawo rzymskie. U podstaw prawa prywatnego, 2009
W kapitularzu saskim Karola Wielkiego - by nie sięgać daleko - wargida oznacza właśnie wyrok. Tyle tylko, że w czasach karolińskich uczeni kopiści Prawa salickiego umieścili w tytule LVI łacińskie objaśnienie: wargus id est expellis (wygnaniec, banita). I bez tej glosy zresztą jest jasne, że zakaz przyjmowania tego człowieka pod swój dach i dzielenia się z nim chlebem, a także prośba o zezwolenie na jego „powrót między ludzi” mogły dotyczyć jedynie banity, a nie jakiegokolwiek innego skazańca.
źródło: NKJP: Karol Modzelewski: Barbarzyńska Europa, 2004
-
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: ż
liczba pojedyncza liczba mnoga M. glosa
glosy
D. glosy
glos
C. glosie
glosom
B. glosę
glosy
N. glosą
glosami
Ms. glosie
glosach
W. gloso
glosy
-
łac. glossa 'rzadkie słowo, termin wymagający objaśnienia'
z gr. glṓssa 'język; przestarzałe sformułowanie, wyraz'