-
3.
dawna wspólnota terytorialna Słowian wschodnich -
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Zasady współżycia społecznego
stosunki, grupy i organizacje społeczne
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Funkcjonowanie państwa
CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE
Tradycja
świat dawnych epok i wydarzenia historyczne -
Dekret z 22(9) listopada 1906 r., a następnie ustawa z 27(14) czerwca 1910 r. dały podstawę rozdziału wspólnoty chłopskiej, tzw. miru, i przekształcenia jej we własność indywidualną. Chłopi mogli odtąd otrzymywać w indywidualne posiadanie użytkowany nadział ziemi.
źródło: NKJP: Janusz Pajewski: Historia powszechna 1871-1918, 1994
Wiemy więc dużo o roli opola jako wspólnoty miru. Była to rola tradycyjna, do której państwo nawiązało, czyniąc ze zwyczajowych zasad sąsiedzkiej samoobrony publiczne obowiązki egzekwowane pod rygorem zbiorowej odpowiedzialności.
źródło: NKJP: Karol Modzelewski: Barbarzyńska Europa, 2004
Ukaz nie wyjaśnił sprawy wspólnot ziemskich. Zostało zachowane wspólne władanie ziemi gminnej zwane mirem.
źródło: NKJP: Andrzej Chwalba: Historia Powszechna. Wiek XIX, 2008
-
część mowy: rzeczownik
rodzaj gramatyczny: m3
liczba pojedyncza liczba mnoga M. mir
miry
D. miru
mirów
C. mirowi
mirom
B. mir
miry
N. mirem
mirami
Ms. mirze
mirach
W. mirze
miry
Inne uwagi
Zwykle lp
-
psł. mirъ