teatr wyobraźni

  • dziedzina sztuki, której odbiór wymaga od widza zaangażowania wyobraźni
  • CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PSYCHICZNA

    Działalność artystyczna człowieka

    prądy, kierunki i kategorie artystyczne


    CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE

    Środki masowego przekazu

    radio

  • Opowiadacz jest jednocześnie aktorem, autorem, reżyserem, imitatorem, często także muzykiem. Sztukę opowiadania można nazwać teatrem wyobraźni – nie ma scenografii, kostiumów, rekwizytów. I dlatego trzeba opowiadać tak sugestywnie, żeby widz w wyobraźni potrafił odtworzyć sobie świat, o którym słucha.

    źródło: NKJP: Włodzimierz Jurasz: Pismo niszczy pamięć, Gazeta Krakowska, 2006-02-07

    – Radio jest teatrem wyobraźni, a ludzie chcą obcować z czymś co inspiruje – tłumaczy fenomen obu powieści Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia. – Tak naprawdę to seriale telewizyjne są przecież słuchowiskami. Moglibyśmy nie oglądać obrazu, a i tak wiedzielibyśmy o co chodzi.

    źródło: NKJP: Anna Gronczewska: Jeziorany mówią do widzenia, Dziennik Łódzki, 2004-10-08

    Już sam początek tego długiego, blisko 25-minutowego utworu robi wrażenie. Pojawiają się w nim wariacje zagrane przez patetycznie brzmiące instrumenty dęte. Dramaturgii dodają tak charakterystyczne dla Pink Floyd efekty dźwiękowe. Słyszymy tętent koni, wybuchy, warkot motocykla... to teatr wyobraźni.

    źródło: NKJP: „Atom Heart Mother”, Dziennik Polski, 2002-03-15

    – Radio jako teatr wyobraźni odchodzi, tak jak odchodzą pokolenia ludzi, wychowanych w epoce radia – zauważa Marek Niedźwiecki. – W dobie kilkuset stacji telewizyjnych, radiowych, internetu nie ma już zjawiska dyskutowania na temat jakiegoś programu, bo ludzie nie oglądają już, nie słuchają tego samego.

    źródło: NKJP: Kultura popularna i społeczne konstruowanie tożsamości, Zeszyty Poetyckie, 2010-10-23

    I przed wojną teatr Polskiego Radia miał pamiętne sukcesy, lecz raczej indywidualne (przede wszystkim związane ze słuchowiskami Jerzego Szaniawskiego: Zegarek, Krysia). Jako teatr wyobraźni wolny był on od ściślejszych konwencji.

    źródło: NKJP: Tadeusz Drewnowski: Próba scalenia: obiegi, wzorce, style: literatura polska 1944-1989, 1997

  • typ frazy: fraza rzeczownikowa

    m3, odmienny:  teatr 
    Zwykle lp
  • Określenie wprowadzone przez Zdzisława Marynowskiego (1933) w odniesieniu do słuchowisk radiowych, rozpowszechnione przez Witolda Hulewicza (książka "Teatr wyobraźni. Uwagi o słuchowisku i literackim scenarjuszu radjowym" (1935).

Data ostatniej modyfikacji: 18.06.2018