Transport odbywał się na tratwach i galarach. Ta druga, to bezżaglowy statek przypominający duży prostokąt z nisko wzniesionym ku górze dziobem. Ze względu na konstrukcję nie nadawał się do żeglugi pod prąd dlatego też galary, po osiągnięciu portu morskiego były często sprzedawane na opał.
źródło: NKJP: (mim): Galara zamiast pontonu, Dziennik Zachodni, 2006-05-13
Pełnym sukcesem zakończyła się eskapada znanego przed laty kajakarza górskiego Mariana Gonciarza, który dla uczczenia swego sześćdziesięciolecia postanowił odbyć podróż łódką pod prąd Dunajca.
źródło: NKJP: Sportowe obrazy, Dziennik Polski, 2002-12-31
Ponad trzygodzinny wyścig pod prąd Wisły i powrót na metę pod Mostem Dębnickim dały się we znaki wszystkim i tym najmłodszym z optymistów deski z żaglem i tym nieco starszym startującym na omegach.
źródło: NKJP: (mas): Długodystansowe żagle, Gazeta Krakowska, 2002-10-09