-
wprowadza pytanie o przyczynę tego, co jest powiedziane w odpowiednim zdaniu
-
Może wprowadzać zdanie zależne/ Zd.Podrz.
-
wykładnik relacji przyczynowo-skutkowej
-
-
|
Jest jednak pewien szkopuł, po stronie ukraińskiej powtarza się kłopotliwe pytanie: „Dlaczego nikt nie zgłaszał pretensji po I wojnie światowej? Dlaczego Polacy wcześniej nie upomnieli się o swoje?”
źródło: NKJP: Anna Strońska: Dopóki milczy Ukraina, 1998
|
|
Dlaczego tlen jest toksyczny?
źródło: NKJP: Grzegorz Bartosz: Druga twarz tlenu, 1995
|
|
Nie wiem, dlaczego to robisz - zwrócił się do Natalii - ale jesteś wspaniała.
źródło: NKJP: Ariadna Lewańska: Sonata dla Natalii, 1996
|
-
część mowy: zaimek pytajny
-
dlaczego _ Zd. pyt. |
szyk: stała pozycja inicjalna w zdaniu |
-
CHRONOLOGIZACJA:
2 połowa XV w.,
SStp
Data ostatniej modyfikacji: 15.12.2023